onsdag 18 juli 2012

Serbien och serier

- Scroll down for english -


Het på historia!
Så jag lånade några böcker om Balkan på biblioteket, som den jag posar med här nedanför. Ju mer jag försöker förstå gamla Jugoslavien, ju mer förvirrad blir jag. Men vad fan, jag har inte gett upp ännu. Men det känns som att det aldrig finns tillräckligt med information (speciellt aktuell och nyanserad sådan) om vad som händer i östra/sydöstra Europa, och det irriterar mig så himla mycket. 

Jag minns inte att jag läste någonting om Jugoslavien när jag gick i grundskolan, eller ens gymnasiet. Fast jag kommer ihåg ett konstigt scoutmöte i Ekeby när några ledare försökte förklara vad som hände i regionen genom att rita upp länderna på whiteboarden och visa hur de attackerade varandra genom att göra en massa pilar och cirklar kors och tvärs över kartan. Det måste ha varit runt år 2000 eller något sånt, så jag kan inte ha varit mer än 11 år gammal. Och så klart fattade jag inte ett dugg.
Det hade varit intressant att minnas det där mötet, bara för att få veta om de förklarade bara eller bara snackade skit.

I alla fall, jag vill resa igen så mycket att det kliar i hela kroppen, och jag tror att Serbien står på tur. Och kanske Bosnien eller Kroatien också, när jag ändå är i närheten.. Jag har fått höra att Serbien ska vara ett galet ställe, men det tror jag inte på. Ett helt land kan ju inte vara galet. Och jag är i alla fall en sån person som vill se saker med mina egna ögon. Och... i Belgrad i slutet av september kommer det att vara en intressant seriefestival x) Mmmm.

Nu måste jag sluta blogga och börja jobba, för det finns frukost som måste ätas och serier om Grekland som inte kommer att rita sig själva (tyvärr, det hade varit skönt!)

Why is there a sad old lady on the cover?

I'm hot for history!
So I borrowed some books about the Balkan countries on the library, like the one I'm posing with above. The more I try to understand ol' Jugoslavia, the more confused I get. But damn it, I'm not giving up. I seems to me that there is never enough information about what's going on in the east/south-east of Europe, and that really annoys me. 

I don't remember that I read anything about Jugoslavia when I was in elementary school, or even in high school. I do however remember a scout meeting in Ekeby when some scout leaders tried to explain what was happening in the region by drawing the countries on a whiteboard and make a lot of arrows and circles to explain how they attacked eachother.I think that must have been around year 2000 or something like that, so I can not have been more than 11 years old. And of course, I didn't understand anything. 
It would have been nice to remember that meeting, just to know if they did a good job explaining or of they where talking absolute bullshit.

Anyway, I have this itch to travel again, and I think Serbia is next. And maybe Bosnia, or Croatia aswell..
I've been told Serbia is like the Wild West, buuuut.... I don't really believe that, and I'm that kind of person that has to see things with my own eyes anyway. Also, in Belgrade in the end of September there is an interesting comic festival..... x) Mmmmm.

Now I have to stop blogging and get to work, because there is breakfast that has to be eaten and comics about Greece that won't draw themselves (it would have been awesome if they did, though). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar